Stress

Behandeling

Stress

Iedereen ervaart wel eens stress. Een beetje stress is gezond, het zorgt ervoor dat je geactiveerd en alert bent. Een te hoge mate aan stress kan echter zorgen voor teveel lichamelijke en geestelijke spanning, piekeren, prikkelbaarheid en geestelijke verlamming, waardoor je je activiteiten niet meer gedaan krijgt.

Wanneer we stress ervaren, komen er hormonen vrij in het lichaam. Deze hormonen (adrenaline en cortisol) brengen je in opperste staat van paraatheid. Dit maakt ons lichaam klaar voor een overlevingsactie, zodat we kunnen vechten, vluchten of verstarren (VVV). We zien een verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, stijging van de bloeddruk of een verhoogde spierspanning: de fysieke symptomen van stress. Ons brein maakt echter geen onderscheid tussen fysiologisch of psychologisch gevaar. Hierdoor kunnen deadlines, sociale dilemma’s of het in de rij staan voor de kassa, dezelfde stressreacties opwekken als daadwerkelijk gevaar. En wanneer we te veel stress ervaren, krijgt het lichaam een continu gevoel van dreiging. Hierdoor krijgt het geen kans om te herstellen. Dit kan onder andere voor verminderde weerstand, slaapproblemen, angst, gespannen spieren, hoge bloeddruk en spijsverteringsproblemen zorgen. Wanneer je lichaam langdurig in de alerte actiestand blijft, in plaats van in de herstellende stand, put je jezelf uiteindelijk meer en meer uit. Dit kan ernstige fysieke en mentale uitputting tot gevolg hebben.

Behandelmogelijkheden: 

Mindfulness Based Cognitieve Gedragstherapie en Acceptance en Commitment Therapie voor jongeren en jongvolwassenen met internaliserende klachten

Doelgroep: Jongeren en jongvolwassenen van 15 t/m 25 jaar met internaliserende klachten, zoals stress, angsten en depressie.

Inhoud: Mindfulness staat voor bewust zijn en wakker zijn voor het moment van nu. Door mindfulness word je bewuster van wat er in je geest en lichaam gebeurt. Van mindfulness weten we dat  bij stress, piekeren, angst, sombere gevoelens en slecht slapen effectief kan verbeteren.

Je krijgt de keuze hoe je op stress wilt reageren. Door het beoefenen van de technieken uit de training leer je beter contact te maken met je lichaam en jezelf tot rust te brengen waardoor je uit de stressmodus kan komen. Naast het stilstaan met mindfulness oefeningen draait ACT juist om actie. Waar wil je voor staan in het leven? Wat doet er echt toe voor jou? Je gebruikt in de training deze kernwaarden om je gedrag te veranderen als je dat wil.

Doelstelling: In deze training leer je je eigen binnenwereld beter kennen, je gevoelens, gedachten en lichamelijke signalen, en hier anders mee om te gaan. Ook leer je om te gaan met (lastige) emoties en gedachten, met conflicten (ook met jezelf!), teleurstellingen en beter te ontspannen, zodat je lekkerder in je vel zit. Ook trainen we door meditatie en yoga de “aandachtsspier” waardoor je je beter kunt concentreren en efficiënter kunt leren. Veel mensen slapen ook beter door deze oefeningen.

Opbouw: De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur en een terugkombijeenkomst 8 weken na afloop. Verwacht wordt dat je elke dag ongeveer 20 minuten oefent.

WINTER: Trainingsinformatie Mindfulness based CGT en ACT voor jongeren en jongvolwassenen
Aantal sessies: 8 sessies + 1 terugkomsessie
Aantal deelnemers: 12 jongeren en jongvolwassenen
Data: 28 november; 5 december; 12 december; 19 december; 9 januari; 16 januari; 23 januari; 30 januari
Dag: Dinsdag
Tijdstip: 15:00 – 17:00
Terugkomsessie: Dinsdag 12 maart 2024
Hoofdtrainer(s): Jessica Bon en Esther de Bruin

VOORJAAR: Trainingsinformatie Mindfulness based CGT en ACT voor jongeren en jongvolwassenen
Aantal sessies: 8 sessies + 1 terugkomsessie
Aantal deelnemers: 12 jongeren en jongvolwassenen
Data: 21 maart; 26 maart; 2 april; 9 april; 16 april; 23 april; 7 mei; 14 mei
Dag: Donderdag 21 maart en overige data: dinsdag
Tijdstip: 15:00 – 17:00
Terugkomsessie: Dinsdag 9 juli
Hoofdtrainer(s): Kim Verest en Esther de Bruin

Mindful2Work: stress reductie en preventie onder werknemers 

 

Heeft u wel eens het gevoel dat u teveel ballen hoog moet houden? Het gevoel dat het werk u boven het hoofd groeit? Heeft u wel eens last van een verminderde concentratie, angstige of sombere gevoelens, vergeetachtigheid, weinig motivatie, u niet fit voelen, pijn in uw nek, schouders of (onder)rug, slapeloosheid, of piekeren?
Stress is een veelvoorkomend fenomeen bij werknemers. De effecten ervan kunnen zowel tijdens als na het werk een schadelijk effect hebben op het lichamelijke en psychische functioneren. UvA minds biedt medewerkers een gecombineerde training van bewust actief bewegen, yoga en mindfulness aan. U kunt zich via de link rechts in beeld aanmelden.

Voor wie?
De training die door UvA minds te Amsterdam verzorgd wordt is bedoeld voor werknemers die kampen met stressklachten. Het kan hierbij gaan om lichamelijke klachten, zoals spier- en gewrichtsklachten, schouder- en nekklachten, RSI/CAINS, hoofdpijn, rugklachten en vermoeidheid (CVS). Tevens kan het gaan om psychische klachten, zoals onrust en gejaagdheid, somberheid, angst, concentratieproblemen en slaapproblemen.

Doel van de training
De training heeft het doel om stressklachten te verminderen. De effecten van zowel bewust actief bewegen, yoga als meditatie zijn in verband gebracht met een verbeterd cognitief functioneren, ook zijn er positieve effecten gevonden op diverse stress en burn-out gerelateerde klachten. Uit onderzoek blijkt dat actief bewegen (zoals hardlopen en fietsen) psychische stress vermindert en de cardiovasculaire conditie verbetert. Vergelijkbare resultaten zijn gevonden voor yoga oefeningen, waarbij de diverse lichaamshoudingen en stretches zorgen voor versoepeling van spieren en de gewrichten. Daarbij wordt yoga in verband gebracht met een vermindering van lichamelijke klachten, zoals Complaints Arm Neck Shoulder (CANS), Repetitive Strain Injury (RSI) en onderrugklachten. Mindfulness training is oorspronkelijk gebaseerd op Boeddhistische meditatie en wordt ook wel geduid als aandachttraining. Op mindfulness gebaseerde interventies laten positieve effecten zien op stressklachten en worden mede daardoor in verband gebracht met een verbeterd fysiek en sociaal functioneren, zowel thuis als op het werk.

Methode
Aan het protocol is wetenschappelijk onderzoek gekoppeld, gericht op het onderzoeken van de (lange termijn) effecten van de training. De resultaten zijn veelbelovend: “Significant en substantiële verbeteringen in het mentaal en fysiek werkvermogen, afname van stress, angst en depressie en een grote vermindering in risico op langetermijnuitval van werk. Effecten die direct na de training, maar ook een half jaar later nog zichtbaar zijn.”
Dit onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door MIND – Fonds Psychische Gezondheid.

Mindful2Work online De Mindful2Work training wordt in de coronatijd online aangeboden. Afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen en de groepsgrootte kan het zijn dat een deel van de bijeenkomsten op een bepaald moment weer face to face kan zijn. Hierover wordt u dan tijdig geïnformeerd.

Trainingsinformatie Mindful2Work 
Aantal sessies: 6 sessies
Aantal deelnemers: 6 tot 12 deelnemers
Data: Nader te bepalen
Dag: Nader te bepalen
Tijdstip: Nader te bepalen
Terugkomsessie: Nader te bepalen
Hoofdtrainer(s): Nader te bepalen