Opleiding
Meld je nu aan voor de WRITEjunior opleiding van UvA minds
Meld je nu aan voor de WRITEjunior opleiding van UvA minds
In deze tweedaagse opleiding leert u hoe het protocol WRITEjunior toe te passen in de behandeling van kinderen en adolescenten met een Posttraumatische stress stoornis. In WRITEjunior wordt gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische technieken als exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.
Tijdens de eerste dag wordt stil gestaan bij de classificatie PTSS in de DSM 5. Vervolgens wordt de theoretische achtergrond van WRITEjunior uit een gezet. Daarna wordt geoefend met de verschillende onderdelen van het protocol: inleiding, exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing. Ook komen de nieuwe toepassingen van WRITEjunior aan bod: zoals het onthullen van geheimen, psycho educatie en gebruik bij een preverbaal trauma.
Tijdens de tweede dag wordt aan de hand van de, als huiswerk gemaakte casuïstiek de verdere praktische toepassing geoefend.
De Erkenningscommissie Jeugdinterventies heeft WRITEjunior erkend als ‘effectief volgens goede aanwijzingen’. WRITEjunior is daardoor nu opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
Op de website: www.writejunior.nl is meer informatie te vinden en kunnen gratis artikelen worden gedownload.
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten, die in de praktijk werkzaam zijn in de hulpverlening aan kinderen, jeugdigen en hun ouders. Basiskennis van de cognitieve gedragstherapie wordt sterk aangeraden. De workshop is speciaal aanbevolen voor therapeuten die al geschoold zijn in EMDR en graag daarnaast nog een andere trauma behandeling willen leren. WRITEjunior valt niet onder het STAP-budget.
Na afloop van de workshop kunt u het WRITEjunior protocol zelfstandig toepassen in de dagelijkse praktijk.
Voorafgaand aan de workshop dient onderstaand boek gelezen te worden. Na afloop van de eerste workshop dag dient een fictief WRITEjunior verhaal gemaakt te worden, dat tijdens de tweede dag wordt besproken. Let op dit traumaverhaal maken kost extra tijd, maar het is erg leerzaam om te maken. Pas dan loopt u tegen de moeilijkheden aan en leert u van de verhalen van anderen. Zo maakt u zich de techniek echt eigen.
Lucassen, S., Oord, S. van der (3e druk 2018 of 4e druk 2019 of 5e druk 2021), WRITEjunior. Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. Amsterdam: SWP, ISBN 9789088507793 (3e druk) of ISBN 9789088507793 (4e druk), ISBN 9789085601661 (5e of 6e druk)
Over dit boek moet je de beschikking hebben.
U ontvangt een UvA minds certificaat op basis van de gemaakte huiswerkopdracht, aanwezigheid (minimaal 75%) en actieve deelname. Voor een certificaat met accreditatie geldt een norm van minimaal 90% aanwezigheid.
Wilt u zich inschrijven? Klik op de knop om naar het formulier te gaan. Nadat u zich heeft aangemeld, krijgt u van ons een factuur toegezonden. Zodra u deze factuur heeft voldaan, is uw inschrijving definitief en ontvangt u hiervoor ter bevestiging een e-mail.